Mensen beoordelen je op wat je doet en niet op wat je denkt. Jouw intenties en overwegingen kunnen ze namelijk niet zien. Alle reden om je dus bewust te zijn van je uitstraling. Hoe wil jij overkomen op jouw omgeving en hoe zou dat nog beter kunnen?
Je communiceert op drie manieren tegelijkertijd. Allereerst met woorden. Daarnaast door de toon van je stem en verder met lichaamstaal. Laten we eerst iets recht zetten. In veel communicatietrainingen en managementboeken wordt beweerd dat 93 procent van alle communicatie non-verbaal is. Communicatie zou voor 55 procent worden bepaald door lichaamstaal, voor 38 procent door stem en voor slechts 7 procent door woorden. Dit is niet waar. Wat na onderzoek blijkt, is dat de stem en gebaren samen een grotere factor zijn.
Maar non-verbale communicatie blijft wel degelijk erg belangrijk. Andere, minder bekende onderzoeken schatten de invloed op een derde.
Hoe het eigenlijk zit
Je lichaam reageert eerder op een situatie dan je hoofd. Denk maar eens terug aan een onhandig moment waarop je eerder bloosde en het warm kreeg dan dat je doorhad waardoor dat kwam. Of, zoals bijvoorbeeld Bert Bouwer, voormalig handbalbondscoach en begeleider van scheidsrechters bij de KNVB, het uitlegt: “Je lichaam liegt nooit, daarom heb je leren praten.” Die non-verbale communicatie ziet een buitenstaander eerder, nog voordat je iets kunt zeggen.
Als je zegt geïnteresseerd te zijn in iemands mening, hoort daar een actieve, op de ander gerichte luisterhouding bij. Soms beginnen mensen een slechtnieuwsgesprek met “ik ben blij dat je er bent” terwijl ze daar dan gespannen en ongerust bij kijken. Dan ben je je geloofwaardigheid al kwijt.
Het belangrijkste wat je moet onthouden is: de inhoud van je boodschap moet altijd overeenkomen met je gebaren, houding en stemgebruik. Oftewel, beeld en geluid moeten kloppen met elkaar!
Hoe pas je het toe in je team?
In veel organisaties volgen leidinggevenden trainingen of coaching als er dingen beter moeten. Wij zien om ons heen dat leidinggeven in de meeste organisaties een vorm van topsport is. Blijven werken aan verbetering zou dan ook gewoon moeten zijn.
Bij Gewoon-HR gebruiken wij een vragenlijst bij de kennismakingsgesprekken met deelnemers aan de trainings- of coachingstrajecten. Een aantal voorbeelden van die vragen zie je hieronder, waarbij je beantwoordt: nooit, bijna nooit, soms, regelmatig, vaak. Zo krijgen wij een goed beeld van de dynamiek binnen het team.
Meer weten? Neem contact met ons op.
(Uit het boek ‘De Fluitende Leider’)