Minder stress tijdens je werk in 2019? Zo bereik je dat.

Team gemeente Rotterdam klaar voor ´andere kant van HR´
5 december 2018
Betere teamprestaties? Leer leidinggeven als een bondscoach
24 januari 2019
Toon alles

Minder stress tijdens je werk in 2019? Zo bereik je dat.

De vakantie doet je hopelijk goed: je bent weer uitgerust en ontspannen. Helaas liggen de stress en drukte van je werk alweer op de loer. Een frisse start maken in 2019, met meer energie en minder stress?
Veerkrachtspecialist Colinda van Dijk van adviesbureau Gewoon-HR geeft 3 praktische tips om beter te leren omgaan met dingen die anders lopen dan jij wilt.

  1. Ontdek waar je energie zit

    Wat kost jou energie? En van welke taken krijg je juist energie. Simpele vragen, waar je vaak niet de tijd voor neemt om rustig over na te denken. Vaak doe je dingen omdat ze van je worden verwacht. Niet omdat je er plezier in hebt. Een kleine klus die jou niet ligt, kan in je hoofd gigantisch groot worden.

    Tip
    : houd eens een week bij welke taken energie kosten en welke jou energie opleveren. Bespreek de uitkomsten met een collega of je leidinggevende. Als je weet waar je energie zit, kun je effectiever werken en heeft jouw organisatie meer aan jouw inzet. Misschien kun je wel taken ruilen met een collega, zodat jullie beiden meer in je kracht komen te staan. Het verschuiven van energievretende werkzaamheden naar een andere dag of ander dagdeel kan je energieniveau soms ook al fors verhogen.

  2. Train je mentale veerkracht

    We werken in Nederland het hele jaar door aan het verbeteren van onze kennis en vaardigheden. Heel goed, maar veel mensen vergeten één van de belangrijkste vaardigheden van dit moment: mentale veerkracht. Ook die is trainbaar. De energie in je lijf volgt altijd je gedachten. Dus leer je fysieke reacties op spanning te herkennen en te reguleren. En houd grip op je brein. Een groot deel van onze denktijd besteden we aan dingen die al zijn gebeurd en we niet meer kunnen veranderen. Of aan zaken die misschien kunnen gebeuren, maar hoogstwaarschijnlijk niet. Stel je eens voor dat je leert om al die gedachten beter te sturen. Hoeveel energie houd jij dan over voor nuttig denkwerk?

  3. Werk altijd met een duidelijk doel

    Wat is jouw doel op je werk op de lange en de korte termijn? De meeste mensen kunnen deze vraag maar moeilijk beantwoorden. Van topscheidsrechters en trauma-artsen kun je wat dat betreft veel leren. Die werken altijd met doelen. Eigenlijk heel logisch want zonder doel weet je niet of je iets goed doet. En wanneer je dat niet weet; hoe kun je dan met zelfvertrouwen je werk doen? Kortom, start het nieuwe jaar met stellen van realistische, persoonlijke doelen.

Colinda van Dijk is mede-eigenaar van Gewoon-HR, een bureau dat zich heeft gespecialiseerd in het vergroten van de veerkracht van mensen en organisaties. Gewoon HR verzorgde in 2018 onder meer ´veerkracht-trainingen´ voor gemeenten, provincies, onderwijsinstellingen, productiebedrijven en zorginstellingen. In de programma´s werkt Gewoon HR samen met topscheidsrechters, trauma-artsen en bondscoaches.